Ascultă Radio România Constanța Live

Cum sunt alungați investitorii din porturile Constanța, Mangalia și Midia. Amenzi de milioane de euro

Cum sunt alungați investitorii din porturile Constanța, Mangalia și Midia. Amenzi de milioane de euro

Publicat de Bogdan Comșa, 5 septembrie 2016, 18:04

Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi în valoare totală de 22.317.212 lei (4.959.380 euro) 7
companii active pe pieţele serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime: Canal
Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de
Remorcare Maritimă Coremar SA, Logistic Remo Services SRL şi Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa (CNAPM).

Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei declanşate în luna noiembrie 2012 pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM.

În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei a constatat existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înțelegeri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitor.

Serviciile de pilotaj în porturile administrate de CNAPM sunt asigurate de aceasta prin încheierea
unor contracte de prestări servicii cu operatori privaţi. Pentru a încheia aceste contracte, companiile trebuie să îndeplinească anumite criterii privind numărul de piloţi şi pilotine (ambarcaţiunile care însoțesc navele mari la intrarea și la ieșirea din port sau care servesc la transportul piloților spre bordul navei). Astfel, în anul 2012 CNAPM a încheiat contracte cu trei operatori independenți: Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot.

Cei trei operatori s-au înţeles să excludă orice formă de concurenţă atât din partea altor companii,
cât şi între ei. Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot şef şi să
folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înțelegere să plătească 5 milioane euro.

Această practică a condus la creșterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect menţionat, de
altfel şi de raportul privind Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concurenţial, realizat de OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică), publicat in iunie 2016.

Documentul arată că tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute în porturile maritime din
România sunt de 2 sau 3 ori mai mari decât cele percepute în alte porturi UE, care gestionează un
volum total de bunuri comparabil (greutate brută), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova şi Koper.

Ca urmare, cele trei companii au fost amendate cu 2.371.346 lei, astfel:

1. Canal Sea Services SRL – 1.567.117 lei (347.804 euro);
2. Black Sea Pilots SRL – 406.158 lei (90.257 euro);
3. Maritime Pilot SRL – 398.071 lei (88.460 euro).

Serviciile de remorcaj sunt asigurate de CNAPM în acelaşi mod, prin încheierea de contracte cu operatorii privaţi care îndeplinesc criteriile privind numărul de remorchere şi structura acestora.

Pentru servicii de remorcaj, CNAPM a încheiat un contract cu Logistic Remo Services, companie înfiinţată în acest scop de trei operatori: Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar.

În acest fel, cei trei s-au asigurat că vor fi singurii care vor furniza servicii de remorcaj (niciun alt
operator nu putea îndeplini singur criteriile impuse de CNAPM, ci numai prin asociere cu unul dintre cei trei). Prin înțelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat însă că niciunul dintre ei nu va ieşi din asociere, în caz contrar fiind obligat să plătească despăgubiri de 10.000.000 euro către celelalte două.

Ca urmare, autoritatea de concurenţă a sancţionat cele patru companii cu 8.025.480 lei, astfel:

1. Canal Sea Services SRL – 1.942.904 lei (431.757 euro);
2. Black Sea Services SRL – 1.175.543 lei (261.232 euro);
3. Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA – 1.336.665 lei (297.037 euro);
4. Logistic Remo Services SRL – 3.570.368 lei (793.415 euro).

Cu toate că serviciile de pilotaj au fost încredinţate de CNAPM unor operatori privaţi care le furnizează mai departe beneficiarilor conform unui grafic de lucru (pe rând, fiecare câte trei zile consecutiv), CNAPM facturează aceste servicii, deşi nu prestează în mod direct nicio activitate.

Din sumele încasate, CNAPM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare.

Prin acest comportament, practic, a fost eliminată orice formă de concurenţă între companiile care executau servicii de pilotaj, dezavantajând în mod direct beneficiarii acestor servicii.

Ca urmare, Consiliul Concurenţei a sancţionat Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa cu amendă în valoare de 11.922.385 lei (2.649.419 euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim.

În ceea ce priveşte serviciile de remorcaj, autoritatea portuară, CNAPM, a impus condiţii mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiei. De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CNAPM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricționat concurenţa, creând barieră la intrarea pe piaţa serviciilor de remorcaj.

Pentru a evita apariţia unor astfel de situaţii, Consiliul Concurenţei susţine recomandarea OECD privind înfiinţarea unui reglementator independent în domeniu, care să stabilească condiţiile de acces pe piaţa serviciilor portuare şi să asigure transparenţa financiară a porturilor.

Gdansk şi Constanţa sunt porturile UE cu cea mai mare creştere a cantităţii de marfă manipulate, în 2023
Știrile Dobrogei marți, 26 noiembrie 2024, 13:11

Gdansk şi Constanţa sunt porturile UE cu cea mai mare creştere a cantităţii de marfă manipulate, în 2023

Portul Constanţa a avut anul trecut a doua cea mai mare creştere procentuală în rândul porturilor europene, în funcţie de cantitatea de marfă...

Gdansk şi Constanţa sunt porturile UE cu cea mai mare creştere a cantităţii de marfă manipulate, în 2023
TULCEA: Cursuri gratuite pentru înfiinţarea punctelor gastronomice locale
Știrile Dobrogei sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 17:09

TULCEA: Cursuri gratuite pentru înfiinţarea punctelor gastronomice locale

Peste 70 de persoane din comuna Murighiol au participat, joi şi vineri, la un curs gratuit de dedicat înfiinţării şi autorizării Punctelor...

TULCEA: Cursuri gratuite pentru înfiinţarea punctelor gastronomice locale
TULCEA: ARBDD le aminteşte pescarilor recreativi că ştiuca se poate prinde doar în sistem catch&release
Știrile Dobrogei vineri, 22 noiembrie 2024, 08:31

TULCEA: ARBDD le aminteşte pescarilor recreativi că ştiuca se poate prinde doar în sistem catch&release

Guvernatorul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (RBDD), Bogdan Bulete, le reaminteşte pescarilor recreativi care vin în Rezervaţie pentru a...

TULCEA: ARBDD le aminteşte pescarilor recreativi că ştiuca se poate prinde doar în sistem catch&release
AUDIO | Vapoarele de la intrările în orașul Constanța vor fi desființate
Știrile Dobrogei joi, 21 noiembrie 2024, 15:08

AUDIO | Vapoarele de la intrările în orașul Constanța vor fi desființate

Vaporașele de la intrările în Constanța vor deveni istorie. Municipalitatea a început deja procedurile birocratice pentru înlăturarea lor....

AUDIO | Vapoarele de la intrările în orașul Constanța vor fi desființate
Știrile Dobrogei marți, 19 noiembrie 2024, 14:08

Florin Mitroi, președinte CJC: “Principala problemă a județului Constanța o reprezintă Sănătatea”

Principala problemă a județului Constanța o reprezintă Sănătatea, a declarat astăzi președintele Consiliuilui Județean Constanța, Florin...

Florin Mitroi, președinte CJC: “Principala problemă a județului Constanța o reprezintă Sănătatea”
Știrile Dobrogei duminică, 17 noiembrie 2024, 15:20

AUDIO | Cercetătorul și arheologul constănțean Gabriel Talmațchi, invitatul emisiunii Povești din Dobrogea

Părinții și-ar fi dorit ca fiul lor să ajungă într-o bună zi medic, să pășească pe urmele lor, dar soarta a vrut cu totul altceva pentru...

AUDIO | Cercetătorul și arheologul constănțean Gabriel Talmațchi, invitatul emisiunii Povești din Dobrogea
Știrile Dobrogei sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 14:16

Consiliul Județean Constanța va reorganiza transportul în comun interurban

Consiliul Județean Constanța va reorganiza transportul în comun interurban, din cauza multiplelor disfuncționalități din prezent, care îi...

Consiliul Județean Constanța va reorganiza transportul în comun interurban
Știrile Dobrogei joi, 14 noiembrie 2024, 11:06

TULCEA: Regulament pentru punctele de înnoptare din Deltă

Nicio persoană nu a cumpărat toamna aceasta permise de înnoptare în Deltă, iar guvernatorul ARBDD explică situaţia prin temperaturile scăzute...

TULCEA: Regulament pentru punctele de înnoptare din Deltă