Model simplificat al Formularului 088
Publicat de , 1 august 2016, 14:35
Un noul model simplificat al formularului 088 a intrat în vigoare începând de astăzi. Acesta trebuie depus la Finanţe de firmele care vor să devină plătitoare de TVA.
Formularul simplificat are 12 întrebări, faţă de cele 20 din forma veche, ne-a spus purtătorul de cuvânt al Administraţiei Finaţelor Publice Constanţa, Irina Schvarczberger.
De asemenea, în noul formular se elimină obligativitatea anexării oricăror documente, cu excepţia celor prevăzute la:
– pct.1A lit.c) care trebuie să justifice tipul activităţii desfăşurate în afara sediului social/profesional şi a sediilor secundare;
– pct.3 care trebuie să ateste tipul de viză şi scopul şederii în România a administratorilor cetăţeni non-UE;
– pct.5 a), respectiv contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul contabilităţii;
– pct.7, respectiv contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul punerii la dispoziţie de personal calificat.
O altă modificare importantă face referire la faptul că se renunţă la solicitarea formularului 088 atunci când o societate comercială îşi schimbă sediul social sau administratorii şi/sau asociaţii.
În cazul firmelor care sunt deja plătitoare de TVA, formularul 088 se depune la solicitarea organului fiscal competent, în situaţia în care societatea prezintă risc fiscal, în urma selecţiei efectuate în mod automat, prin intermediul aplicaţiei informatice dezvoltată la nivel central, în baza criteriilor stabilite de organul fiscal în acest scop.
Formularul va avea două noi întrebări:
– precizaţi dacă deţineţi active în vederea desfăşurării obiectului preponderent de activitate (tipul activelor şi valoarea acestora);
– precizaţi dacă efectuaţi sau intenţionaţi să efectuaţi, în următoarele 12 luni: operaţiuni intracomunitare; achiziţii de bunuri/servicii din afara UE şi/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).
În cadrul cartuşului “Date de identificare a persoanei impozabile” a fost introdusă o casetă care permite reprezentantului legal al entităţii să declare dacă societatea se află sau nu se află în procedura insolvenţei prevăzută de Legea nr.85/2014. Datele cu privire la asociaţi şi/sau administratori se vor completa pentru persoanele care îndeplineau această calitate la momentul declanşării procedurii insolvenţei.
Iulian Gropoşilă, preşedintele Patronatului IMM Constanţa este de părere că formularul trebuie înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere care să poată fi completată şi depusă online.
În plus, introducerea acestei noi obligaţii trebuie să respecte principiul numărului constant care înseamnă că trebuie eliminată o altă obligaţie declarativă din calendarul agenţilor economici, a mai spus Gropoşilă.
De la începutul lunii noiembrie va fi modificat şi formularul 394 privind achiziţiile şi livrările efectuate de companii pe teritoriul României.