Operatorii de telefonie mobilă NU au dreptul să refuze portarea numerelor!
Publicat de , 6 mai 2016, 13:55
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) subliniază faptul că utilizatorii de telefonie mobilă au dreptul să îşi porteze numărul de telefon dintr-o reţea de telefonie în alta, chiar şi atunci când portarea implică trecerea de la abonament (în vechea reţea) la cartelă preplatită (în noua reţea). Condiţiile în care se realizează portarea sunt stabilite de ANCOM, iar operatorii care refuză portarea unui număr de telefon, invocând faptul că portarea se poate realiza doar dacă utilizatorul optează pentru un abonament pot fi sancţionaţi de Autoritate, aşa cum s-a întâmplat în luna aprilie a acestui an, când ANCOM a amendat RCS & RDS.
Cum se realizează portarea
Prin serviciul de portabilitate a numerelor de telefonie fixă şi mobilă, reglementat de ANCOM, utilizatorii îşi pot transfera numărul dintr-o reţea în alta în termen de trei zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de portare acceptate atât de furnizorul acceptor, cât şi de furnizorul donor.
ANCOM reaminteşte condiţiile în care se realizează procesul de portare a numerelor de telefon:
* poate fi portat orice număr de telefon, dar numai în măsura în care se furnizează acelaşi tip de serviciu: fix-fix, mobil-mobil;
* în cazul numerelor de telefonie mobilă, orice utilizator are posibilitatea păstrării numărului atunci când se transferă de la un operator la altul, indiferent de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid), astfel că se poate porta atât un număr de pe abonament pe cartelă prepaid, cât şi invers;
* la portarea unui număr pe bază de cartelă preplatită, creditul rămas neutilizat nu va fi transferat în noua reţea;
* în timp ce furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi întrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp în care utilizatorul nu va putea iniţia sau primi telefoane;
* portarea se poate anula printr-o cerere depusă la reprezentanța operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea, cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data stabilită pentru realizarea portării.
Nu este vorba de portare şi nu se aplică aceleaşi condiţii în cazul în care un utilizator doreşte schimbarea planului tarifar din abonament în cartelă în reţeaua aceluiaşi furnizor de servicii de telefonie.
Măsuri aplicate de ANCOM pentru refuzul portării
În luna aprilie a anului 2016, Autoritatea a sancţionat RCS & RDS cu amendă contravenţională în cuantum de 10.000 lei pentru că a refuzat portarea în regim prepaid a unui număr de telefonie mobilă care funcţiona pe baza de abonament într-o altă reţea. „În urma sesizărilor primite de ANCOM, inspectorii Autorităţii au demarat o acţiune de control şi au constatat că operatorul refuză portarea unui număr care funcţionase pe baza de abonament într-o altă reţea către reţeaua RCS & RDS pe cartelă preplatită, ceea ce reprezintă o încălcare a drepturilor utilizatorilor şi se sancţionează contravențional”, a declarat Cristin POPA, Director Executiv ANCOM.
Ce, cum şi unde reclami
În cazul în care întâlneşti orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poţi face o sesizare la ANCOM.
Statistici portabilitate
Potrivit www.portabilitate.ro, site pus la dispoziţia utilizatorilor de către ANCOM, în luna aprilie 2016 au fost portate în total 65.173 de numere de telefonie mobilă, dintre care 14.511 în reţeaua Orange, 31.467 în reţeaua RCS & RDS, 4.856 în reţeaua Telekom România Mobile Communications, 2.076 în reţeaua Telekom România Communications şi 12.260 în reţeaua Vodafone.
De la lansarea serviciului de portabilitate în anul 2008 şi până în prezent, în România s-au portat 2.309.371 de numere de telefonie mobilă, reprezentând aproximativ 80% din totalul de 2.916.001 numere portate.
Pentru a afla în ce reţea se află un număr de telefonie din România şi dacă acesta a fost portat, utilizatorii pot accesa www.portabilitate.ro. Site-ul oferă totodată detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar frecvent în situaţia portarii numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare, pornind de la situaţii reale semnalate ANCOM de către utilizatori.