Curățenie generală pe Facebook! Ajută și tu la igienizarea rețelei!
Publicat de Bogdan Comșa, 9 februarie 2016, 18:41 / actualizat: 9 februarie 2016, 21:46
Celebra găină care năștea pui vii în anii ’90, ”ouată” de un binecunoscut cotidian central, este trimisă în derizoriu, de ceva vreme, de tot felul de entități care moșesc știri ce par desprinse din delirul unui scenarist plin de imaginație și LSD.
Pe lângă prostioare benigne, gen sirene vii, care și-au prins cozile în stabilopozi, la Venus, sau tuneluri misterioase prin Carpați, care duc la fabrica de laptop-uri geto-dace, se strecoară, însă, și pseudo-știri otrăvitoare, care fac parte dintr-un război de propagandă menit să slăbească încrederea în instituțiile și valorile spațiului euro-atlantic.
În acest ultim caz, rețeta este facilă: se inventează un incident care ar arăta cât de slabă este Uniunea Europeană și cât de viguroase și sănătoase sunt alte rețete de organizare socială.
Un astfel de exemplu este ”știrea” recentă cu rușii care ar fi snopit în bătaie zeci de imigranți musulmani care le-ar fi agresat prietenele într-o discotecă. Investigația online a jurnalistului Lucian Mîndruță arată că este un caz inventat 100%, dar informația a fost preluată, pe nemestecate, de o grămadă de site-uri din România și nu numai. Impactul emoțional a fost major, după incidentele de Anul Nou din Germania, când sute de femei au fost agresate sexual de tineri refugiați și imigranți, sosiți în Occident în ultimul an.
Toate acestea deșeuri informaționale ni se afișează, sub ochi, inclusiv în fluxul de noutăți de pe Faceebook.
Cea mai cunoscută rețea socială din lume încearcă, de ceva vreme, să stăvilească acest șuvoi toxic și le dă utilizatorilor ocazia să raporteze știrile false.
Procedura este extrem de simplă, așa cum se poate observa în imaginile de mai jos. Primul pas este cel obișnuit la raportarea unei postări nepotrivite. Se bifează, mai întîi, opțiunea ”Cred că nu ar trebui să fie pe Facebook” și se apasă ”Continuă”.
În fereastra nou deschisă, se alege ”Este o știre falsă.”
După mai multe raportări similare, algoritmul Facebook va afișa mai rar articolul respectiv și, în cele din urmă, îi va atașa un avertisment către utilizatori că a fost reclamat ca știre falsă.