AUDIO – Raportarea de către bănci la Biroul de credite, reclamată de clienţi
Publicat de , 29 ianuarie 2016, 13:54
Anul trecut, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a înregistrat peste 1.000 de plângeri şi a acordat amenzi de aproximativ 680.000 lei. Cele mai multe reclamaţii au făcut referire la relaţia românilor cu instituţiile bancare, dar şi la modalităţile angajatorilor de a-şi controla salariaţii.
Dintre reclamaţiile primite, doar patru sunt din județul Constanta și una din județul Tulcea, a declarat pentru Radio Constanţa şeful Biroului Plângeri din cadrul Autorităţii, Simona Şandru: „Mare parte dintre aceste petiţii s-au referit la prelucrarea nelegală a datelor personale de către bănci, în ceea ce priveşte transmiterea datelor negative către Biroul de credit. Una dintre petiţii s-a referit la supravegherea video într-o şcoală generală din municipiul Constanţa”.
Cele mai multre dintre sesizările din 2015, care au vizat posibile încălcări ale drepturilor angajaților, au avut ca obiect prelucrarea datelor personale prin mijloace de supraveghere video la locul de muncă. De asemenea, au fost și cazuri în care a fost sesizată prelucrarea datelor biometrice ale salariaților (amprente digitale), în scopul pontării timpului de lucru.
În măsura în care plângerile/sesizările primite de la persoane vizate-angajați au fost admisibile, s-au efectuat investigații, în urma cărora au fost aplicate, atunci când s-au constatat încălcări ale Legii nr. 677/2001, sancțiuni contravenționale și au fost emise decizii de încetare a prelucrărilor ilegale, după caz.
O instituţie bancară, înainte cu 15 zile de a transmite date negative privind acumularea unor restanţe de către debitorii săi către Biroul de Credite are obligaţia de a-şi informa clienţii în cauză în legătură cu datoriile pe care le au, dar, mai ales, despre intenţia de a transmite Biroului de Credite aceste informaţii. Dacă nu se întâmplă acest lucru, persoanele respective pot depune plângeri la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Iată care este procedura:
Plângerile, sesizările şi cererile adresate ANSPDCP trebuie formulate în scris, cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege şi pot fi transmise prin poştă, inclusiv cea electronică (anspdcp@dataprotection.ro) sau depuse la sediul instituţiei şi însoţite de dovezi. Plângerile, sesizările şi cererile pot fi depuse personal sau prin reprezentant, cu menţionarea obligatorie a numelui, prenumelui, adresei de domiciliu sau de corespondenţă şi a semnăturii persoanei fizice sau după caz, a denumirii, sediului şi a adresei de corespondenţă, semnăturii şi ştampilei, după caz, a persoanei juridice; în cazul depunerii plângerilor prin reprezentant, este obligatorie anexarea împuternicirii întocmite în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile.
În conformitate cu art. 25 alin. (3) din Legea nr. 677/2001, plângerea către Autoritatea națională de supraveghere nu poate fi înaintată mai devreme de 15 zile de la înaintarea unei plângeri cu acelaşi conţinut către operator, cu excepţia cazului în care o întârziere ar cauza un prejudiciu iminent şi ireparabil. De asemenea, în cazul în care a fost introdusă anterior o acțiune în justiție, cu același obiect și aceleași părți, plângerea nu este admisibilă.
În contextul prelucrării datelor cu caracter personal, persoanele vizate au, potrivit Legii nr. 677/2001, următoarele drepturi: dreptul la informare, dreptul de acces la date, dreptul de intervenţie asupra datelor, dreptul de opoziţie, dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale și dreptul de a se adresa justiției.
Informații suplimentare privind drepturile persoanlor vizate și despre domeniul protecției datelor cu caracter personal se regăsesc pe site-ul Autorității naționale de supraveghere, www.dataprotection.ro.