UNTRR a sesizat Preşedinţia cu privire la colapsul iminent al pieței asigurãrilor RCA
Publicat de , 17 decembrie 2015, 12:25
UNTRR a sesizat Președintele României, Guvernul României, MFP, ASF, Consiliul Concurenței și a informat Ministerul Transporturilor cu privire la colapsul iminent al pieței asigurãrilor RCA și solicitã instituirea controlului prețurilor.
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a sesizat Președintele României, Guvernul României, Ministerul Finanțelor Publice, Autoritatea de Supraveghere Financiarã (ASF), Consiliul Concurenței și a informat Ministerul Transporturilor cu privire la evoluțiile recente ale costurilor la asigurãrile RCA care afecteazã grav mediul concurențial din România și solicitã limitarea valorilor asigurãrilor RCA/carte verde, în baza Legii nr. 21/1996, republicatã.
În ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% în industria transporturilor rutiere.
Aceastã creștere și perspectiva de continuare a creșterii în același ritm nu este justificatã de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele încasate
Dacã în anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport mãrfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internaționale, de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne așteptãm sã atingã nivelul minim de 60.000 de lei, iar în maximum 5 ani sã depãșeascã valoarea celor mai scumpe autovehicule noi – peste 96.000 euro!!!
Potrivit Legii Concurenței nr. 21/1996, republicatã, prețurile produselor și tarifele serviciilor și lucrãrilor se determinã în mod liber prin concurențã, pe baza cererii și ofertei.
Totodatã, sunt interzise orice înțelegeri exprese sau tacite între agenții economici ori asociațiile de agenți economici care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenței pe piața româneascã sau pe o parte a acesteia.
Asigurarea RCA-carte verde este o asigurare obligatorie pentru toate autovehiculele care circulã pe drumurile publice, din România sau din orice altã țarã semnatarã a Sistemului Carte verde. O asigurare obligatorie prin lege nu trebuie sã te oblige la faliment sau la imposibilitatea de a plãti valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat.
În industria transporturilor rutiere din România sunt implicate peste 33.000 firme de transport mãrfuri și persoane, care opereazã aproape 200.000 de autovehicule licențiate de transport marfã de peste 3,5t și de transport persoane de peste 1+8 locuri, angajând peste 400.000 de oameni!
UNTRR considerã sectorul RCA din România unul în care concurența este substanțial restrânsã prin faptul cã doar 9 companii de asigurãri sunt autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiarã (ASF) sã activeze pe piața RCA, iar acestea au mãrit prețurile cu 300% anual, deși daunalitatea anualã este de 27%.
”Considerãm cã aceste evoluții recente ale costurilor la asigurãrile RCA afecteazã grav mediul concurențial din România și ne exprimãm îngrijorarea privind direcția cãtre care se îndreaptã costurile asigurãrilor RCA. Având în vedere cã piața liberã RCA este în pragul colapsului în România, solicitãm ca potrivit art. 4, pct. 2 din Legea nr. 21/1996, republicatã, Guvernul cu avizul Consiliului Concurenței și prin ASF sã instituie controlul prețurilor, întrucât prețurile nu se mai stabilesc în mod liber, pe baza cererii și ofertei”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.
La 1 ianuarie 2016 aplicarea directivei Solvency II și situația din piața româneascã RCA, dupã falimentul ASTRA, creștere de la 1% la 5% a contribuției cãtre Fondul de Garantare, vor conduce la o nouã majorare a prețurilor RCA, care nu mai poate fi acceptatã!
Guvernul nu trebuie sã aștepte producerea unei catastrofe, ci trebuie sã intervinã pentru limitarea valorilor asigurãrilor RCA/carte verde la maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mãrfuri și persoane care fac transporturi rutiere internaționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme. Consiliul Concurentei nu poate avea opinii decât legate de o piațã liberã, ar fi bine sã se preocupe sã fie și funcționalã.
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.