Sfaturi OPC de BLACK FRIDAY
Publicat de , 19 noiembrie 2015, 11:35
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, singura instituţie a statului abilitată să supravegheze respectarea drepturilor clienţilor transmite câteva sfaturi pentru cei care vor să cumpere produse cu ocazia promoţiilor de „Black Friday” 2015.
– Citiţi cu atenţie caracteristicile produsului;
– Verificaţi dacă produsul corespunde cu adevarat dorinţelor şi nevoilor dvs.;
– Verificaţi stocul existent (pentru comerţul on-line);
– Verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), daca preţul include şi costul de livrare etc.;
Recomandarea ANPC pentru „Black Friday Romania”: verificarea preţurilor, deoarece există site-uri care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs.
Vânzările cu preţ reduş indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc.) trebuie să respecte reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
Sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează produse online:
a. Să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind:
– datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare ăn registrul societăţilor comerciale ?i cel de înregistrare fiscală etc.);
– caracteristicile esenţiale ale produsului;
– preţul cu toate taxele incluse;
– cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
– modalităţile de plată şi de livrare;
– perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
– durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodica a unui produs;
– existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
b. Să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
c. Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe interneţ are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.
d. În cazul returnării produsului, consumatorul işi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
e. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată si, în orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursarii.
f. Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator în cel mult 14 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.
g. Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.