Microsomnul la volan, secundele care despart viaţa de nefiinţă. La ce ore este periculos să şofaţi
Publicat de Bogdan Comșa, 21 octombrie 2015, 20:52
Un raport al Comisiei Europene, dat publicității în 2014, relevă că România ocupă locul secund în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de morți din accidente rutiere, cu o rată de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori.
Pe lângă viteza excesivă şi lipsa infrastructurii, o cauză importantă generatoare de accidente grave este şi oboseala excesivă la volan, care îi face pe şoferi să aţipească. Sunt suficiente câteva secunde de neatenţie, ca tragedia să se întâmple.
Potrivit mai multor cercetări, realizate de specialiști, s-a ajuns la concluzia că trebuie să evităm să conducem între orele 2.00 și 2.59, când bioritmul și vizibilitatea sunt reduse și între 15.00 și 15.59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influență asupra capacității de conducere.
Totodată, oamenii de ştiinţă au constatat că există mai multe faze ale oboselii la volan – de la oboseala ușoară, la ațipire și apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a accidentelor rutiere, și anume neatenția.
“Trebuie să fim foarte atenți la semnele oboselii și somnolenței la volan deoarece ne punem viața în pericol. Ne dăm seama că intrăm într-o fază incipientă de somnolență atunci când avem dificultăți în a tine ochii deschiși și capul sus, lăcrimăm, clipim des și căscăm repetat sau avem un timp de reacție întârziat. De regulă, somnolența generează microsomn de 2-3 secunde, care pot fi fatale. Le recomandăm șoferilor să se odihnească suficient înainte de a pleca la un drum lung, să nu conducă mai mult de 8 ore pe zi și atunci când sesizează semnele oboselii și somnolenței, să oprească mașina în afara părții carosabile și să facă pause regulate de câte 15 minute, o data la 2 ore”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră.
Microsomnul la volan est şi tema unei campanii derulate la nivel naţional de Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ în parteneriat cu mediul de afaceri și autoritățile competente din România.