Raportul tragediei din Apuseni
Publicat de , 19 octombrie 2015, 12:46
La aproape doi ani de la teribilul accident din Apuseni, luni au fost scoase la lumină rezultatele expertizei tehnice ale prăbuşirii aeronavei în care Adrian Iovan şi studenta Aura Ion şi-au găsit sfârşitul. Motoarele au fost cercetate de specialişti din Statele Unite, iar rezultatul a arătat că acestea funcţionau în parametri optimi.
În raportul preliminar făcut public la începutul acestui an, condiţiile meteorologice au fost considerate drept cel mai important factor care a dus la prăbuşirea avionului. În cel final, făcut public luni, îngheţarea motoarelor şi o eroare a managemenului misiunii sunt considerate principalele cauze ale prăbuşirii.
Investigatorul Eugen Suciu a vorbit jurnaliştilor, într-o informare de presă, detaliind concluziile raportului de 150 de pagini. Primele declaraţii ale investigatorului au detaliat problemele cu care s-a confruntat aeronava care nu a reuşit să ajungă la înălţimea necesară, problemele de givraj explică motivul pentru care aeronava nu a putut urca până la altitudinea de 11.000 de picioare.
„Singura persoană care are toate datele şi este îndreptăţită şi legal să ia decizii este comandantul de echipaj. Când ia decizia să coboare într-un spaţiu necontrolat, de clasă G, îşi asumă întreaga responsabilitate a zborului. Diferenţa este uriaşă între zborul între un spaţiu controlat, de clasă C, şi unul necontrolat, de clasă G”, a explicat Suciu.
Investigatorul a mai explicat: „Nu putem spune că a fost o eroare de pilotaj, pentru că am spune că este vorba despre o eroare a tehnicii de pilotaj. Putem spune că ne confruntăm cu o eroare de management a misiunii. Dacă nu ne confruntam cu givrajul la nivelul motoarelor, nu am fi avut un astfel de accident”. Înainte de momentul impactului, ambii piloţi au încercat să ridice aeronava, atunci când au zărit brazii.