Ce fac românii pe internet?
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 15 septembrie 2015, 14:26
Nouă din zece utilizatori de internet fix din România folosesc internetul de acasă pentru a căuta informaţii, a citi ştiri şi pentru a fi la curent cu diverse evenimente, în timp ce 77% dintre aceştia îl folosesc pentru a accesa reţele de socializare, potrivit unui studiu de piaţă realizat de ANCOM.
Scopurile pentru care este utilizat internetul fix în gospodărie pot fi clasificate în patru categorii: informare, comunicare, activităţi recreative şi tranzacţii electronice.
Pe lângă nevoia de informare, utilizatorii din România accesează internetul fix de acasă pentru comunicare, 75% dintre respondenţi comunicând cu familia sau prietenii prin mesageria instant, iar 71% dintre aceştia prin schimbul de e-mailuri, se arată în studiul Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Activităţile recreative reprezintă a treia categorie între interesele utilizatorilor de internet fix de acasă, după cum arată 61% dintre respondenţi care urmăresc online programe TV, clipuri video sau filme, dar şi 52% dintre cei chestionaţi care declara că accesează internetul fix de acasă pentru a juca jocuri online.
În schimb, studiul arată că mai puţini români folosesc de acasă internetul fix pentru a face cumpărături online (39%), precum şi pentru a face tranzacţii bancare sau pentru a plăti facturi prin Internet Banking (22%).
În ceea ce priveşte frecvenţa de utilizare, un român foloseşte internetul fix de acasă, în medie, 24 de zile pe lună, notează ANCOM. Aproape trei sferturi dintre respondenţi îl accesează zilnic sau aproape zilnic (90% în cazul tinerilor între 16-24 ani), în timp ce 16% declară că îl folosesc de 2-3 ori pe săptămâna, iar 4% o dată pe săptămâna.
Internetul fix este accesat de acasă de obicei de pe un computer personal, 72% dintre români utilizând un calculator/desktop, 61% laptop/netbook, în timp ce 43% accesează acest serviciu de pe smartphone şi 32% de pe tabletă. Un alt dispozitiv prin intermediul căruia utilizatorii casnici au început să acceseze internetul este reprezentat de aparatele de tip Smart TV, utilizate în 9% dintre gospodării.
Atunci când îşi aleg o conexiune la internet, principalul criteriu de care utilizatorii ţin cont este cel financiar, pentru 66% dintre români fiind important preţul abonamentului, în timp ce 62% dintre ei sunt interesaţi de stabilitatea conexiunii, iar 48% de vitezele maxime de transfer oferite de furnizor.
ANCOM notează că pentru a identifica furnizorii de internet fix care răspund cel mai bine nevoilor proprii de comunicare, toţi utilizatorii au la dispoziţie două instrumente create de Autoritate, respectiv Veritel.ro, aplicaţia prin care pot compară toate tarifele de internet fix disponibile pe piaţă în acest moment, şi Netograf.ro, site-ul unde pot măsură şi compară vitezele de transfer ale tuturor furnizorilor de internet fix din România.
Studiul de piaţă despre utilizarea de acasă a serviciilor de internet fix în rândul populaţiei României a fost realizat pentru ANCOM de Mercury Research şi a fost folosit de Autoritate în analizele de piaţă derulate cu scopul de a evalua nivelul de concurenţă pe piaţă cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe.
Cercetarea a fost realizată în perioada octombrie-noiembrie 2014, pe un eşantion de 1.469 de persoane care au şi folosesc conexiune de internet acasă, reprezentativ la nivel naţional pentru populaţia cu vârstă de peste 16 ani. Marja de eroare este de ±2,6%, la un nivel de încredere de 95%.
Sursa – mediafax.ro