Anghel Saligny, unul dintre cei mai iscusiți ingineri constructori români
Publicat de Carmen Secuiu, 15 septembrie 2015, 18:08 / actualizat: 6 octombrie 2015, 8:57
În România profesia de inginer este practicată de peste o sută de ani. Primul Corp Tehnic din țară a fost Corpul Tehnic Român, înființat la 15 iunie 1894.
Pe 14 septembrie este sărbătorită „Ziua Inginerului Român”, care a fost instituită în urmă cu 15 ani, în anul 2000, prin Hotărârea de Guvern 525/2000, la propunerea Asociaţiei Generale a Inginerilor din România. (AGIR).
Și tot în septembrie 1895, acum 120 de ani, se inaugura podul peste Dunăre de la Cernavodă, început în anul 1890.
Podul de la Cernavodă, în lungime de 3850 de metri, a fost proiectat şi realizat de inginerul Anghel Saligny și la vremea aceea era cel mai lung pod din Europa și al treilea din lume.
Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, premergător mondial al ştiinţei construcţiilor metalice şi de beton armat.
A găsit soluţii unice în proiectarea şi construirea podurilor, a construcţiilor industriale, precum şi a silozurilor de grâu prin folosirea prefabricatelor de beton, toate în premieră mondială.
În anul 1899, conducerea lucrărilor portuare constănțene a fost preluată de către Saligny, iar în 1909 a fost inaugurat oficial portul Constanța.
S-au efectuat lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud și cheurile.
”Așa cum a fost Constantin Brâncuși în arta sculpturii în piatră, așa a fost Anghel Saligny”, ne spune un interlocutor dobrogean.
Inginerul român Anghel Saligny a lăsat pentru noi, cei care am venit mai târziu, niște capodopere, începând de la proiectare până la execuție”, adaugă un inginer al Constanței, căruia îi urăm ”La mulți ani!”, cu ocazia Zilei Inginerului Român.
carmensecuiu@radioconstanta.ro