Operatorii portuari şi sindicaliştii resping ultimele acuzaţii ale APMC
Publicat de Bogdan Comșa, 31 martie 2015, 08:30
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa emite informaţii false privind solicitările Operatorului Portuar şi ale Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare – precizează, într-un comunicat de presă, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar”.
Documentul cuprinde un scurt inventar al acuzaţiilor lansate de APMC, urmat, punctual, de replica operatorilor.
1. Protestele iniţiate în data de 9 martie 2015 de cele două organizaţii nu reprezintă acţiuni în forţă – ele sunt doar consecinţa a numeroase demersuri anterioare menite să rezolve problemele existente pe platforma portuară şi sesizate în mod constant, dar nereglementate de autoritatea portuară – susţine Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar”.
În continuare, sunt menţionate toate aceste încercări de dialog cu conducerea APC:
• nenumărate demersuri ale Operatorului Portuar pentru a demara procedura de subconcesiune
• solicitări repetate în vederea consultării sale în procesul de elaborare al Master Planului
• clarificarea componenţei tarifului UDP
Toate cele de mai sus au fost ignorate total de către reprezentanţii CN APMC, care nu au ţinut cont de nici o propunere venită din partea operatorilor privaţi, se arată în comunicatul acestora.
Operatorul Portuar şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare admit că au refuzat dialogul, dar spun că acest lucru a avut loc doar în contextul protestelor ce au loc acum în Portul Constanţa, deoarece că, în acest moment, invitaţiile la dialog sunt tardive şi inoportune.
„Considerăm că s-a depăşit etapa unui dialog constructiv, dat fiind că acum nu mai recunoaştem legitimitatea şi capacităţile profesionale ale actualului Consiliu de Administraţie şi ale conducerii executive” – se conchide în comunicat.
2. Referitor la Master Planul Portului Constanţa, Operatorul Portuar şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare arată că nu au contestat în niciun moment necesitatea şi importanţa întocmirii unui astfel de proiect pentru Portul Constanţa, ci au sesizat constant faptul că în elaborarea acestuia, CN APMC a manifestat rea credinţă, punând la dispoziţia consultantului date eronate şi false, că acest Master Plan este în total dezacord cu Master Planul General de Transport al României şi faptul că acesta a fost întocmit fără consultări prealabile între compania naţională şi comunitatea portuară.
Totodată, este subliniat faptul că, deşi Master Planul nu este „un document restrictiv”, CN APMC a refuzat să dea curs sesizărilor şi criticilor formulate de către operatori, iar în cadrul întâlnirii din data de 9 martie 2015, a avut loc doar o prezentare a consultantului, punctele de vedere exprimate şi întrebările adresate cu această ocazie de către comunitatea portuară rămânând fără răspuns.
3. Politica tarifară a CN APMC
Deşi s-a solicitat în numeroase rânduri să se comunice în mod transparent şi defalcat care sunt componentele tarifelor practicate de companie, cât şi o motivare completă şi întemeiată pentru creşterea solicitată, CN APMC a invocat faptul că toate aceste informaţii reprezintă ”o componentă a strategiei comerciale a companiei” şi nu pot fi divulgate, acuză operatorii.
De asemenea, deşi componenta tarifului UDP a fost convenită bilateral şi acceptată de comun acord în contractul încheiat între părţi, aceasta a fost modificată de-a lungul timpului în mod constant, fără acordul operatorilor portuari, iar în prezent acoperă cheltuieli pentru servicii inexistente.
În consecinţă, protestatarii sunt de părere că modificarea unilaterală a tarifelor, transmisă în mod abuziv sub formă unor acte adiţionale şi a unor facturi fiscale aferente, fără o negociere prealabilă, deşi conform contractelor existente, reprezintă un abuz, prin încălcarea legislaţiei în materie.
Referitor la creşterea chiriilor şi la impactul avut de această creştere asupra cheltuielilor operaţionale ale operatorilor portuari, aceştia apreciază că va avea un impact semnificativ asupra bugetului, planurilor de afaceri şi existenţei oricărei societăţi şi vor afecta competitivitatea pe plan regional, generând totodată reducerea traficului prin Portul Constanţa.
4. În ceea ce priveşte precizarea reprezentanţilor CN APMC potrivit căreia procedura de subconcesiune a bunurilor proprietate publică a statului „a fost demarată încă din anii trecuţi, fiind în prezent în derulare şi dependentă de contextul legislativ actual”, se precizează că operatorii portuari, în cursul ultimelor 15 luni, şi-au manifestat explicit, în numeroase rânduri, individual sau prin intermediul Organizaţiei, acordul în sensul demarării procedurii de negociere şi încheiere a contractelor de subconcesiune cu CN APMC , în calitate de concesionar al acestor bunuri.
De asemenea, este menţionat că, în prezent, există cadrul legal necesar demarării acestei proceduri, respectiv H.G. 80/2008 – pentru aprobarea concesionării, prin atribuirea directă a bunurilor proprietatea publică a statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor, O.G. 22/1999 – privind administrarea porturilor şi cailor navigabile, O.U.G. 54/2006 – privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică.
Astfel, în pofida reglementărilor legale în vigoare, a tuturor demersurilor operatorilor, inclusiv a comunicării unui proiect de contract, şi totodată fiind clarificate şi agreate toate aspectele privind cadrul legal şi organizatoric legate de demararea acestei proceduri, operatorii afirmă că aceste tergiversări nu au o cauza obiectivă, ci sunt voite şi afectează în mod negativ strategia de dezvoltare a fiecăruia dintre operatori.
5. Referitor la precizarea potrivit căreia „Operatorul Portuar nu reprezintă întreagă comunitate portuară, ci doar 4-5 companii din Portul Constanţa”, în documentul primit la redacţie se subliniază că Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” Constanţa este înfiinţată încă din anul 1992, fiind singura organizaţie patronală reprezentativă pe platforma portuară, care reprezintă, promovează şi apară interesele economice, tehnice şi juridice ale membrilor săi.
În prezent, acesta reuneşte un număr de 35 de membri care, prin activitatea lor contribuie cu peste 85% la veniturile Administraţiei Portului Constanţa, iar cei peste 6000 de salariaţi ai acestora, reprezintă mai bine de 60% din numărul total de persoane angajate pe platforma portuară.
La final, reprezentanţii „Operatorul Portuar” precizează că întreagă comunitate portuară este direct interesată de cât mai rapida reglementare a tuturor acestor probleme.