Furnizorii de telefonie, internet și cablu tv, obligați la transpareță totală
Publicat de , 6 noiembrie 2014, 14:56 / actualizat: 6 noiembrie 2014, 16:19
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a supus consultării publice o serie de noi obligații de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune, cu scopul de a crește gradul de transparență a ofertelor telecom și a le facilita utilizatorilor o mai bună înțelegere a condițiilor de utilizare a serviciilor pe care le achiziționează.
La începutul anului 2014, în România existau peste 4 milioane de abonaţi la telefonie fixă, aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă active, 46% din gospodării aveau o conexiune la internet fix de bandă largă, iar peste 85% dintre acestea dețineau un abonament la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale.
Proiectul prevede suplimentarea sau detalierea anumitor informații din ofertele telecom care sunt esențiale pentru utilizatorii finali, astfel încât aceștia să poată face alegeri informate, adaptate nevoilor reale de comunicare. Principala noutate pe care o aduce proiectul de decizie al ANCOM este extinderea obligațiilor de informare a utilizatorilor finali și în sarcina furnizorilor de servicii de internet și televiziune, în plus față de furnizorii de servicii de telefonie care au obligații de transparență și în prezent.
Astfel, furnizorii de servicii de comunicații electronice vor avea obligația să publice pe paginile proprii de internet informații despre existența anumitor blocări sau limitări ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicațiilor care pot fi contractate, dacă astfel de blocări există și sunt permise de lege (de exemplu, restricții în utilizarea unor aplicații precum Skype sau WhatsApp). Furnizorii de servicii de telefonie și de internet vor trebui să publice pe pagina proprie de internet și să comunice, înainte de contractare, informaţii despre existenţa anumitor praguri dincolo de care este limitată sau condiționată utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final (trafic, minute incluse), precum şi privind consecinţele depăşirii acestor praguri (precum limitări ale vitezei sau plata unui tarif suplimentar).
De asemenea, în cazul serviciilor de acces la internet, va fi publicată și comunicată înainte de contractare valoarea maximă a vitezei de download și de upload, precum și a vitezei minime garantate, acolo unde aceasta există (iar în cazul în care nu există o viteză minimă garantată se va preciza acest lucru).
În baza Deciziei nr. 77/2009, ANCOM a creat aplicația accesibilă gratuit Veritel.ro, pentru a le facilita utilizatorilor telecom compararea tuturor ofertelor de telefonie și internet disponibile pe piață. Noul proiect de decizie stabilește că furnizorii vor avea obligația de a introduce datele referitoare la ofertele lor comerciale în termen de maximum două zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ofertelor sau a modificării acestora, urmând ca ofertele să fie publicate pe pagina de internet www.veritel.ro după verificarea lor de către ANCOM.