Ascultă Radio România Constanța Live

Destinaţia zilei: Ateneul Român

Destinaţia zilei: Ateneul Român

Publicat de Daniel Țăndăreanu, 26 octombrie 2014, 20:00

Ateneul Român este o bijuterie arhitectonică realizată în stil neo-clasic între anii 1886 şi 1888.
Edificiu cu valoare de simbol al culturii naţionale, Ateneul a devenit exponentul culturii naţionale.
Puţină lume ştie că finanţarea construcţţiei a fost realizată cu bani obţinuţi dintr-o subscripţie publică pentru care a fost organizată o loterie naţională în cadrul căreia au fost vândute 500.000 de bilete în valoare de un leu, loterie ce a avut un slogan care ne-a rămas peste timpuri: „Daţi un leu pentru Ateneu!”
Surprinzător sau nu, inovativa idee a generat foarte repede un val de unitate şi trezire a conştiinţei naţionale.

Iniţial cei ce au gândit proiectul şi-au dorit ca toate artele să-şi găsească locul sub cupola Ateneului însă foarte repede a devenit clar pentru oricine că acustica naturală excepţională a sălii oferă muzicii un mediu incredibil de dezvoltare.
Astfel, Ateneul a găzduit şi o bibliotecă, distrusă din păcate în timpul regimului comunist şi o pinacotecă cu piese excepţionale, care nu se mai regăseşte aici.

Destinaţia primordială a rămas însă muzica de calitate, mari personalităţi şi talente ale lumii lansându-se şi concertând aici.
Numele ce au marcat muzica românească, George Enescu, Dinu Lipatti, Cella Delavrancea, Ion Voicu, Ionel Perlea, Alfred Alessandrescu, Iosif Conta, Cristian Mandeal sau Horia Andreescu precum şi nume mari ale muzicii universale ca Richard Strauss, Bela Bartok, Igor Stravinski, Serghei Prokofiev şi Maurice Ravel au clădit renumele Ateneului drept sursă de cultură de elită, după cum explică Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii George Enescu:

Palatul Ateneului Român a fost proiectat de arhitectul francez Albert Galleron, drept inspiraţie servindu-i clădirea Operei din Paris.
Un alt lucru inedit se leagă de forma circulară a clădirii, datorată faptului că Ateneul a fost construit direct pe fundaţia existentă deja la acea vreme a unui circ ce trebuia construit în Grădina Episcopiei (zona pieţei George Enescu de acum).
Legătura imagistică este realizată cu Grecia antică, edificiul oferind vizitatorilor o primă imagine formată de opt coloane ionice (care au proporţii similare cu cele ale templului de pe Acropole) ce susţin un fronton triunghiular care adăposteşte cinci medalioane realizate din mozaic a cinci dintre domnitori, Neagoe Basarab, Alexandru cel Bun, Vasile Lupu, Matei Basarab şi Carol I.

La parter, impresionantul hol din marmură înglobează 12 coloane dorice care maschează prin
spectaculozitatea lor rolul tehnic de susţinere a sălii de concerte.
Patru scări monumentale în spirală, de tip baroc, din marmură de Carrara ce găzduiesc balcoane la etajul intermediar îi conduc pe vizitatori spre sala de concerte.

Ateneul are aproape 1.000 de locuri dispuse sub forma vechilor amfiteatre greco-romane care oferă o vizibilitate perfectă din orice colţ şi o audiţie impecabilă.
Perfecţiunea sunetului se datorează imensei cupole care absoarbe fondul instrumental şi vocal de pe podium şi apoi îl distribuie prin reverberaţie către auditoriu.

Fresca monumentală de pe peretele circular al sălii impresionează vizitatorul din prima clipă, frescă ce evocă cele mai importante 25 de momente ale istoriei naţionale a românilor.
Fresca are lungimea de 75 de metri şi înălţimea de 3 metri, iar realizarea ei a durat nu mai puţin de 5 ani, fiind inaugurată în mai 1938.

Ateneul Roman sala de concert

Interesantă este şi succesiunea episoadelor.
De la triumful lui Traian la colonizarea Daciei, contopirea dacilor cu romanii, începutul vieţii patriarhale româneşti, statornicirea şi descălecatul pe aceste meleaguri, crearea statului militar sub Mircea cel Bătrân, apariţia statului administrativ în vremea lui Alexandru cel Bun, cruciada creştinismului (Iancu de Hunedoara, Vlad Ţepeş şi Ştefan cel Mare) urmată de epoca de pace şi credinţă a lui Neagoe Basarab.

Pe frescă regăsim şi intrarea triumfală în Alba Iulia a lui Mihai Viteazul, întregitorul de neam, şi epocile culturale ale lui Matei Basarab, Vasile Lupu, Dimitrie Cantemir şi Constantin Brâncoveanu.
Răscoala lui Horia, Cloşca şi Crişan, lupta pandurilor lui Tudor Vladimirescu, momentul de răscruce 1848 cu Avram Iancu care porneşte la luptă şi iluminismul Unirii lui Alexandru Ioan Cuza şi Kogălniceanu înconjoară şi ele alături de Carol I şi Războiul de Independenţă sufletele vizitatorilor.

De pe frescă nu lipseşte realizarea întregirii naţionale din 1918.
Ultima scenă trebuia să-l reprezinte pe Carol al II-lea, în postură de fondator al modernismului, care alături de Mihai I coboară în mijlocul poporului pentru a patrona ştiinţele, literatura, artele şi industria însă varianta aleasă reprezintă poporul cu steaguri, care sărbătoreşte înfăptuirea României Mari.

Ca o curiozitate, trebuie să ştiţi că între 1940 şi 1966 comuniştii au acoperit cu catifea roşie fresca pictată de Costin Petrescu, tocmai pentru a ascunde privitorilor rolul monarhiei în istoria României.

Fără îndoială că viitorul Ateneului este unul spectaculos, menit să ducă mai departe tot ce înseamnă cultură în România, după cum spune Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii George Enescu:

Mulţumim Filarmonicii George Enescu pentru sprijinul acordat în realizarea acestui reportaj.
Realizatori:
Anca Chişoran
Vicenţiu Andrei

Claudiu Banu: „Rugăciuni şi momente de smerenie ca în vremuri normale”
Emisiuni miercuri, 15 aprilie 2020, 09:38

Claudiu Banu: „Rugăciuni şi momente de smerenie ca în vremuri normale”

Fiecare zi din Săptămâna Patimilor este specială. Fiecare Denie ne arată nouă, drumul patimilor pe care Issus s-a aflat pentru Mântuirea...

Claudiu Banu: „Rugăciuni şi momente de smerenie ca în vremuri normale”
Preotul Marius Moşteanu:„In Duminica Floriilor suntem egali la porţile Cetăţii Ierusalimului”
Emisiuni sâmbătă, 11 aprilie 2020, 20:38

Preotul Marius Moşteanu:„In Duminica Floriilor suntem egali la porţile Cetăţii Ierusalimului”

   „Intrarea Mântuitorului în Ierusalim îi pregăteşte pe creştinii care au postit sau nu au postit, care au avut drumul bisericii sau nu...

Preotul Marius Moşteanu:„In Duminica Floriilor suntem egali la porţile Cetăţii Ierusalimului”
Monsenior Ieronim Iacob: E timpul să redescoperim „biserica domestică”
Emisiuni marți, 7 aprilie 2020, 23:15

Monsenior Ieronim Iacob: E timpul să redescoperim „biserica domestică”

Pandemia nu ține cont de sărbători. Viața s-a închis în case.  În acest an, ceremonialele religioase din Săptămâna Paștelui au loc loc...

Monsenior Ieronim Iacob: E timpul să redescoperim „biserica domestică”
Atelier urban: „Izoleta educaţională”
Emisiuni miercuri, 25 martie 2020, 13:46

Atelier urban: „Izoleta educaţională”

Este noul virus o răzbunare a naturii, o autoreglare pe care și-a oferit-o în raport cu excesele și inabilitățile planetei? Este şi o...

Atelier urban: „Izoleta educaţională”
Emisiuni miercuri, 4 martie 2020, 10:16

ATELIER URBAN: Viața în țară și dincolo de granițe

Oriunde te-ai stabili în lume, departe de țară, nu poți pleca fără zestrea spirituală. Românii din diasporă care duc dorul de limbă,...

ATELIER URBAN: Viața în țară și dincolo de granițe
Emisiuni duminică, 9 februarie 2020, 11:48

ATELIER URBAN: Pași în adâncuri

Marea Neagră are un relief acvatic spectaculos, cu multe comori și vestigii arheologice, ce pot fi observate, dacă urmați un curs de scafandru....

ATELIER URBAN: Pași în adâncuri
Emisiuni joi, 28 noiembrie 2019, 13:24

ATELIER URBAN: Rușii lipoveni din Dobrogea

     Rușii lipoveni din România sunt urmașii staroverilor, adică ai adepților credinței ortodoxe de rit vechi din Rusia. Și-au părăsit...

ATELIER URBAN: Rușii lipoveni din Dobrogea
Emisiuni sâmbătă, 16 noiembrie 2019, 14:37

ATELIER URBAN: „Pandelașul” din Medgidia, un simbol de păstrare a identității naționale

141 de ani de la revenirea Dobrogei la patria mamă, România au fost marcați la Medgidia, la Casa de Cultură I.N.Roman, joi 14 noiembrie 2019,...

ATELIER URBAN: „Pandelașul” din Medgidia, un simbol de păstrare a identității naționale