În 3 ani, Gara Constanța, Aeroportul Internațional ”Mihail Kogălniceanu” și Portul Constanța vor fi legate printr-un proiect de conectivitate, cu beneficii pentru locuitorii Dobrogei și turiști
Publicat de Adina Sîrbu, 23 august 2023, 14:32
Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Adrian Ioan Veștea, a participat, astăzi, la întâlnirea anuală a Asociației aeroporturilor din România, desfășurată în stațiunea Venus.
La evenimentul dedicat evoluției circulației aeriene din România organizat anual de AAR, au participat toți directorii Aeroporturilor din România, secretarul de stat Bogdan Mîndrescu din Ministerul Transporturilor, conducerea ROMATSA, Autoritatea Aeronautică Civilă, alte instituții și companii private implicate în industria aviației.
În cadrul întâlnirii, directorul general al AIMK, Bogdan Artagea, a prezentat Proiectul privind legătura feroviară duală între Aeroportul Internaţional „Mihail Kogălniceanu” şi Constanţa. Este vorba de peste 26 de kilometri de cale ferată electrificată, care va avea o ramură principală civil-comercială și una comercial-militară. Costurile totale estimate ale proiectului se ridică la 94,2 milioane de Euro, 49,2 milioane – pe ramura civil – comercială, 39 de milioane pe ramura comercial – militară și 6 milioane de euro pentru racorduri.
Standardele de conectivitate pentru Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța, cu statut de aeroport internațional strategic, sunt: legătură rutieră, legătură feroviară, serviciu de transport public cu autobuzul și cu trenul, servicii de taxi și parcare de lungă durată.
Bogdan ARTAGEA, directorul general al Aeroportului Internațional ”Mihail Kogălniceanu” Constanța, a oferit detalii:
Este un proiect de conectivitate între Gara Constanța și Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu cu două ramuri. Se va întinde pe 26 de km, va trece prin Palazu Mare, Ovidiu, Lumina, Oituz și va avea și o prelungire prin Târgușor către Tulcea. Va scurta 30 de km din această distanță. Pe ramura militară va fi pe partea de cargo. Pentru aeroport va fi atât pentru pasageri, localnici și turiști, cât și un terminal cargo.Ca durată de execuție vom avea 9 luni studiu de fezabilitate, 24 de luni implementarea, plus lunile de licitație în eventualitatea unor contestații.Calea ferată va fi electrificată, vor fi schimbate liniile vechi. Pentru partea în care nu există cale ferată va fi cale ferată nouă. Va lega inclusiv Gara de Port, vom avea un transport multimodal, vom putea să legăm Portul de Aeroport, de Canalul Dunăre-Marea Neagră, de Autostradă, cât și de acest terminal cargo.Sursa de finanțare o reprezintă 100% fondurile europene, Ministerul Transportului este cel care a demarat aceste angajamente, beneficiari sunt Aeroportul și Baza Militară, iar proiectul va fi realizat de către CFR Infrastructură. Se va face un protocol intern între Aeroport, Ministerul Apărării, Consiliul Județean și CFR Infrastructură Constanța.Sperăm să rezolvăm problema transportului cu acest tren în viitor. Mi se pare un lucru extraordinar legarea Aeroportului de Gară și de Zona Metropolitană Constanța. Sperăm ca astfel să avem pentru turiști transport pe tot timpul zilei, nu numai până la ora 23:00.Fondurile pentru proiect sunt 100% bani europeni, până în 2027, cu un timp rezonabil pentru implementare.Vor fi trenuri electrice noi, cu vagoane noi, prin care va crește accesibilitatea turiștilor din toată țara care vor ateriza pe ”Mihail Kogălniceanu” pentru zona litoralului și inclusiv spre Tulcea.Trenurile vor fi, cel mai probabil, operate de către CFR.
Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: AIMK